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2000年 消費者金融サービス研究学会年報 No.2

急成長する中国クレジット消費の現状および潜在力
井上 葉子
日本大学

本論文は、草生期にある中国の個人クレジット消費市場の現状および潜在力に焦点を当て、検討する。中国の経済改革がはじまり、20年あまりの歳月が経過し、ようやく現れてきた個人消費向けのクレジット市場は、短期間ですさまじ い発展を見せた。その要因を分析すると、中国の国内的な要因と国際的な要因の両者が相まって、その発展を促していることが考えられる。国内的には、マクロ的な経済要因や国民経済体制の変革、国民の消費能力の向上、企業経営能 力の成長などがあげられる。一方国際的な要因として、対外開放政策の効果で中国の経済が大きな影響をうけると同時に、中国の消費者のイデオロギーにも大きな変化をもたらしたこと、外国企業の中国進出に伴って、中国の消費財市 場に激しい競争をもたらしたことなどがあげられる。本論文において、経時的に中国のクレジット消費市場の生成、発展要因およびその歩みを論述した上で、将来に向けての中国クレジット消費市場の可能性と課題を探ることを試み る。

本論文は四章に分けて、上記の目的を果たしていく。

第一章「中国における個人消費の考え方およびクレジット消費の幕開け」は四節からなる。この章では、中国におけるクレジット消費に対する中国消費者の消費心理の変化について説明し、中国にクレジット消費手段を導入する必要性 および導入の歩みについて、詳しく論及する。

第二章「中国の個人クレジット消費の特徴およびクレジット・カードの発展状況」は五節からなる。この章においては、急成長している中国のクレジット市場の現状を説明し、なかでも中国の実情に従った実相の説明に努めることを試み る。

第三章「中国クレジット消費の将来性」は七節からなる。中国のクレジット市場と諸外国の市場の比較をし、市場の可能性を探る一方、国内の金融インフラストラクチャーや、金融政策、そして国際競争などの要素が中国の市場にもた らす可能性についても分析する。

第四章「中国クレジット消費発展の課題」は五節からなる。この章では、上記の三章の分析に基づき、中国のクレジット消費市場に存在し、また発生してくるであろうさまざまな問題を抽出して分析し、中国のクレジット市場の発展に たちはだかる障害をいかにして克服するかを探求する。

An Analysis on Market Opportunity of China’s Consumer Credit Industry
Yoko Inouei
Nihon University

This article bridges two aspects of China's individual credit industry; its recent history, as seen through its shaping processes and its explosive growth over the last three years, and its future as an enduring growth industry, as constructed by its potential momentum, and by obstacles not yet overcome by the Chinese people.

Around twenty years ago, when China decided to reform its economic system and open its long-closed doors to the rest of the world, consumption by the individual sector was highly restricted by the government’s various economic plans. However, as economic reformation turned out to be a great achievement in terms of rapid growth in gross domestic production over time, China gradually integrated the mechanisms of market principle into their economic system. These mechanisms operated alongside all economic endeavors. Consequently, all pre-reformation restrictions that once tightly limited individual consumption were fast partially, then finally entirely, lifted.

China has witnessed some moderate growth in individual consumption since these changes. Today, while China’s economy continues to thrive through production, the country's success has generated a need for stimulating domestic consumption in order to preserve economic balance. This has led to the introduction of the individual credit industry in China, which operates as a tool to facilitate and augment domestic consumption. From its inception, the industry continues to explode in both its total assets and in its annual number of credit-holding participants. Meanwhile, at present the Chinese people are more and more inclined to use credit to purchase whatever they need, ranging from everyday disposable items to durable goods. As the weight of the individual credit consumption continues to increase in relation to the whole of domestic consumption, the credit industry will become the powerful engine behind China's next economic explosion.

Consider the role the individual credit industry played - and continues to play ? in shaping China’s economy, capturing both the contemporaneous situation’s dynamism and the industry's future potential is now essential. The first part of this article, consisting of chapters one and two, analyses the present situation of individual credit consumption in China via an understanding of its origins, motivational underpinnings, standard practices as demonstrated by users, and position relative to the whole economy. The second part of this article, consisting of chapters three and four, elucidates the individual credit industry’s trajectory from two oppositional points of view: the industry’s limitless potential and its inevitable confrontation with newly emerging, complicated problems.

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