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2002年 消費者金融サービス研究学会年報 No.5
大学における産学共同クレジット授業の試み |
酒井 一郎 福岡国際大学 村山 陽一郎 アコム |
わが国でも大学におけるクレジット教育は社会の要求とは程遠い状況にある。この状況に少しでも風穴を開けるため、筆者らは田園調布学園大学の一般教養科目である世界経済講義の中で、アコム㈱広報部と産学共同でクレジット教育を行った。ただし、このクレジット教育は元々正規のカリキュラムに含まれていなかった関係で、割り当てられた授業は1時間にすぎなかった。教育が、相手の行動様式の持続的変容をねらいとする意図的・計画的な活動、であるとすれば、たった1回の講義で実現できる教育効果は限られている。このため、筆者らは講義の目的を、将来への発展的学習すなわち生涯学習へとつなげるための「動機づけ」、という一点に絞り、それに基づきABG授業モデルを作った。 このモデルに基づくABG授業は2002年10月24日に実施された。講義の直後、学生たちに授業の感想を求めたところ、クレジットの仕組みや危険性について有益な話を聞くことができた、といった好意的な反応が返ってきた。これでABG授業が学生たちの情意的側面に好ましい刺激を与えたということが確認された。筆者はさらに、この授業が学生達の認識的側面にどの程度の教育効果を与えたのか確かめるため、3週間後と6週間後にアンケート調査を実施した。 アンケートは全体で138名の学生に対して行ったが、そのうち70名がABG授業の聴講者で、残りの68名は非聴講者であった。結論は、一口で言えば、受講者と非受講者の間に認識上の差は、1件の例外を除いて、認められなかった。この事実は、1回の授業で教育効果を出すことがいかに難しいかということを示している。しかし、今日、学習というものが生涯を通して行われる、ということを前提に考えると、今回のABG授業が学生たちにクレジット問題の重要性や危険性に気づかせ、生涯学習への動機づけを行ったという点で、一石を投じたということができよう。 |
A Credit Lecture Experiment through Business/University Cooperation |
Ichiro Sakai Fukuoka International University Yoichiro Murayama Acom |
Consumer credit education at Japanese colleges and universities is not meeting the requirements of the business world. As a small step to improve the situation, the authors planned a lecture on consumer credit at Den-en Chofu Gakuen University within the course of International Business education. However there was a problem, international business and consumer credit are usually taught separately. As a compromise, only one lecture hour could be allotted to the consumer credit lesson. This arrangement led to another problem. If education is regarded as an intentional and planned activity to transform the way of thinking and the behavior of people on a continuous basis, only little can be expected from a one-time lesson. In a view to solving this problem, the authors have developed an “ABG lecture” model with the purpose of motivating the students for their life-long continuous study. The lecture based on the ABG education model was held on October 24, 2002. Before closing the lecture, the attending students were requested to mention their impressions/opinions on this credit lecture. Generally speaking, their comments were in favor of this lecture, saying that they had been informed of the function and dangers of the credit system and this knowledge would sure be of help in future. Those comments confirmed educational effects produced on the students on the emotional side. The authors held an investigation 3 and 6 weeks later on the educational effects made on the cognitive side, viz. how much knowledge the students obtained from the lecture. The questionnaires were delivered to and collected from 138 students, 70 of which had attended the ABG credit lecture and the rest who had not. The result showed, that there was not much difference between both groups of students as regards the specific items questioned. Nevertheless, this experiment, as a whole, could be evaluated positively, since the students have been made interested in consumer credit issues and motivated for life-long continuous study. |