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2003年 消費者金融サービス研究学会年報 No.1

流通ビジネスと金融ビジネス
大東和 武司
広島市立大学

生産が成長していくなかで、金融ビジネスと流通ビジネスは、ともに発展していく。いわば経済の成長にともなって、金融ビジネスの存在も、流通ビジネスの存在も双方が大きくなっていく。こうしたなか、流通ビジネスと金融ビジネスとのかかわりについては、大きくふたつの側面から見る必要があると思われる。

ひとつは、規制要因がある場合である。この場合、流通ビジネスと金融ビジネスは、双方が独自に発展していく。両方が融合していくことは少ないだろう。

いまひとつは、流通ビジネスと金融ビジネスがつながりを深め、融合していく場合である。これは、概して成長の全体的鈍化ないし後退の場合に多く見られるだろう。この場合、生産と消費の懸隔を狭める必要性から派生する。また、グローバルな競争環境が激化して、規制緩和が行われる場合も同様である。融合の基礎としてのITなどの技術革新は必要であるが、流通ビジネスと金融ビジネスはつながりを深めていく。

本稿では、サービス化の進展とIT化のインパクトについて、そしてサービスビジネス間の再編成・融合について、タイにおける状況もふまえながら、流通ビジネスと金融ビジネスとを例にしながら検討してみることとする。

Distribution Business and Financial Business
Takeshi Ohtowa
Hiroshima City University

Distribution business and financial business develop with the expansion of the production. When an economy grows, distribution business and financial business enlarge that weight to occupy in the industry. There are two cases in the relations with distribution business and financial business.

One is a case that there is a regulation for their business. In this case, distribution business and financial business develop each individually.

Other case is when there is stagnation or recession of the economic growth. In this case, the distance between the production and the consumption is short.

Also, the distance becomes short when a global competition environment is serious and deregulation is done. A technological innovation such as IT is necessary when distribution business and financial business deepen a connection. This paper analyzes about a connection between distribution, especially retail business and financial business.

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