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2005年 消費者金融サービス研究学会年報 No.2

台湾と香港における消費者金融サービス業の現状と特徴
-日本の消費者金融企業の進出に向けて-
桑名 義晴
千葉商科大学

岸本 寿生
富山大学

山本 崇雄
千葉商科大学

近年、日本の消費者金融サービス業は急速に成長・発展を遂げたが、その反面成熟段階を迎えつつあるのも事実である。このため、日本の消費者金融企業は多角化や国際化で新たな活路を見出さなければならなくなっている。前者については、すでに多くの企業が試みつつあるが、後者については、ごく一部の企業が挑戦しているとはいえ、これからの課題となっている。

もし日本の消費者金融企業が海外展開するとすれば、どの地域が有望となるか。それは、いうまでもなくアジア地域であろう。そこで本稿では、アジア地域でも経済、とりわけ金融市場が発展している台湾と香港を研究対象にして、そこでの消費者金融サービス業の発展、現状と特徴、および問題点を考察し、日本企業の進出の可能性、条件、方法などを明らかにすることにした。

台湾では、近年消費者金融サービス業が急速に発展しているが、現在の段階では銀行しかそのビジネスを行うことができない。このため、もし日本企業が台湾に進出するとしても、銀行などと提携して進出しなければならないだろう。一方、香港では消費者金融サービス業は比較的早くから発展してきているため、現在専業、カード会社、銀行との間で過当競争がみられる。したがって、香港での消費者金融ビジネスの展開にはかなり厳しいものが予想される。しかし台湾と香港においては、まだ日本におけるような消費者金融サービス業のビジネス・モデルが十分に確立されていないので、日本の消費者金融企業の進出の可能性が残されていると思う。日本の消費者金融企業は、多くの優れたノウハウやスキルを有しているので、両地域でもそれらをうまく活用すれば成功する可能性が大きい。

The Present State and Features of Consumer Financial Service Industry in Taiwan and Hong Kong:
On Possibility for Japanese Consumer Financial Companies to Enter Both Regions
Yoshiharu Kuwana
Chiba University of Commerce

Toshio Kishimoto
Toyama University

Takao Yamamoto
Chiba University of Commerce

In recent years, the consumer financial service industry of Japan has experienced dramatic improvements. On the other hand, it is also true to be rapidly facing the mature phase. Therefore, the Japanese consumer financial companies must fight their way through the diversification strategy and the internationalization strategy. Many of these companies have tried the diversification strategy, but the internationalization strategy is a challenge in the future, even though few companies are trying it.

Then, which region becomes promising if the Japanese consumer financial companies enter foreign markets? Needless to say, it might be Asia. Then, we decided to research Taiwan and Hong Kong, where the economy and the financial market has especially developed. And we examined the development, the current state, the features, and the problems of the consumer financial service industry in Taiwan and Hong Kong. And we identified the possibility, the conditions and the methods of entry by the Japanese consumer financial companies.

In Taiwan, only the bank can do the business at the present stage, though the consumer financial service industry has developed rapidly in recent years. Therefore, if a Japanese company enters the Taiwan market, it needs to make an alliance with a bank. On the other hand, in Hong Kong, the consumer financial service industry developed comparatively from early time, and the excessive competition is seen between the consumer financial companies, the card companies and the banks. So it is expected to be difficult to develop consumer financial business in Hong Kong. However, because the business model of the consumer financial service industry in Japan has not been established enough in both Taiwan and Hong Kong yet, there might be the possibility for the Japanese consumer financial companies to enter there. Because the Japanese consumer financial companies have a lot of excellent know-how and skills, if they can utilize them well, they could succeed in both regions.

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