- ホーム
- 年報要旨
- Webジャーナル(2012年以前)
- ゲームを利用した金融教育方法の実践と課題
2006年 消費者金融サービス研究学会年報 No.4
大学教育カリキュラムにおける消費者金融 -富山大学経済学部「消費者金融考」開講事例- |
片岡宏一郎 元富山大学 岸本寿生 富山大学 |
富山大学経済学部では、2003年度に1単位の専門科目として「応用経営特殊講義 消費者金融考」を開講した。その結果、消費者金融に関する講義の意義として、①学生の学術的問題意識の向上、②消費者金融への多角的アプローチ、③実務型社会科学教育の実践、④消費者金融に対する学術研究の契機などが認められた。また、残された問題として、2単位科目へのカリキュラム編成が指摘された。 |
Consumer Finance Course in Education Curriculum at Universities - Case of the 2nd “Consumer Finance Course” at Faculty of Economics in University of Toyama - |
Kouichiro Kataoka Toyama University Toshio Kishimoto Toyama University |
The 2nd “Consumer Finance Course” was held at the Faculty of Economics
in University of Toyama from October 2005 to February 2006 (the latter
half of our 2005 curriculum). At our first lecture, we explained the importance
of the improvement of academic consideration, the diversity approaches
to Consumer Finance, the practice of Social Science Education, and the
origin of the researches of Consumer Finance. |