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2007年 消費者金融サービス研究学会年報 No.3
協同組織金融機関のリテールにおける顧客生涯価値 -共分散構造分析によるマーケティング・アプローチの研究- |
村上 真理 広島大学大学院 |
金融制度改革を経て業務展開の自由度が高まった結果、金融機関相互の競争は、かつてなく激しいものとなった。それは協同組合金融機関においても例外でない。信用組合や農業協同組合等は、普通銀行と異なり、組合員制度という組織特性を持つが、厳しい競争環境に置かれている点では同じである。その中では、マーケティング展開に積極的に取り組むケースも見受けられる。しかし、組合員制度が、それにどう影響するかについては、これまで十分に議論されてこなかった。 |
Life Time Value of Cooperative Banks in Retail -Studying the Marketing Approach Using Covariance Structure Analysis- |
Shinri Murakami Hiroshima University |
Recently in Japan, where the reform of financial systems has brought a
greater flexibility in business marketing, competition of financial institutions
has been tightening. This does not exclude the cooperative banks. However,
while the credit associations and agricultural cooperatives share features
of the cooperative system, which is different from commercial banks; they
are all exposed to severe competition indiscriminately. Some are aggressively
pursuing marketing efforts. In spite of this, how the cooperative system
will influence marketing activities has not been examined yet. |